طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نورپردازی در معماری

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 4 تير 1397 در ساعت 16 : 2 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

نورپردازی در معماری

 

نورپردازی در معماری خارجی ساختمان

 

یک طراحی نورپردازی نمای ساختمان موفق مثل نورپردازی در طراحی داخلی مواردی را مانند چگونگی عمق دید ،جذابیت های ساختمانی و زیبایی شناسی آن ، مسائل اقتصادی و مصرف انرژی را شامل میشود. اما نورپردازی خارجی باید دارای قابلیت هایی منحصر به فرد برای روشن کردن فضای شب را داشته باشد . بسته به نوع فضا و ساختمان نورپردازی میتواند باعث افزایش ایمنی و امنیت ، جلوگیری از ورود افراد غریبه  و حتی جذب مشتریان به داخل ساختمان شود ، یک نورپردازی مناسب میتواند مکانیسم و جهت دید چشمان افراد را در شب کنترل کند .

 

فضاهای معمول برای نورپردازی خارجی

 

نورپردازی خارجی در طیف وسیعی از مکان ها انجام میشود ولی بطور گسترده نورپردازی خارجی در این فضاها بیشتر کارایی دارد و مورد استفاده قرار میگیرد :

 

·         پارکینگ ها

 

·         خیابانها و پیاده رو ها

 

·         زمین های ورزشی

 

·         فروشگاهها و مراکز خرید

 

·         محله های تجاری و اداری

 

·         پارک ها و فضاهای سبز

 

·         سطوح عمودی ( نمای ساختمان ها ، علایم و المان های شهری )

 

·         ساختمان های مسکونی ( ویلاها ، آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی )

 

اهداف و توصیه های نورپردازی خارجی

 

دانستن هدف نورپردازی برای یک محیط خارجی اولین قدم برای موفقیت در نورپردازی خارجی است . به طور کلی برای تحقق یافتن نورپردازی مناسب باید یک سری اهداف را دنبال کرد :

 

·         افزایش ایمنی برای افراد و امنیت برای ساختمان

 

·         حفظ و بیشتر کردن زیبایی یک فضا و ساختمان

 

·         استفاده از نورپردازی اقتصادی با نصب و تعمیر آسان و سازگار با محیط زیست

 

علاوه بر این اهداف کلی و مهم طراحان نورپردازی و معماران باید به المان ها و اهداف دیگری مانند عابرین پیاده ، راننده ها ، قوانین شهرداری ، زاویه دید و آسایش بصری دقت کنند.

 

 

 

دید و آسایش بصری

 

 

سطح و شدت نور ، یکنواختی نور ، توزیع نور ، کنتراست ، ابعاد بصری سطح و نور ، همه بر روی دید ناظر تاثیر میگذارند . از لحاظ شدت و سطح نور ، یکنواختی و توزیع آن اگر از یک سطح و منطقه روشن به یک منطقه تاریک حرکت کنیم دید و عملکرد بصری ما به طور موقت کاهش میابد. نورپردازی خارجی باید روشنایی و یکنواختی لازم و مناسب برای حرکت بین مناطق روشن و تاریک را فراهم کند تا از لحاظ بصری چشم دچار افت و خیز زیاد نشود . در رابطه با کنتراست روشنایی جسم و عنصری که میخاهیم شاخص شود با روشنایی پشت آن (background) مسئله اصلی است و این تفاوت روشنایی نباید از حدی فراتر و یا کمتر شود و با نسبت های دقیقی باید تنظیم شود . تابش و بازتاب ها در بعضی موارد میتوانند باعث محدودیت دید و ناراحتی در چشم شوند ، سطوح یکنواخت و صاف از بازتاب نور در جهات مختلف جلوگیری میکنند و میتوان با طراحی درست این زوایا نور بازتابی را کنترل کرد.

https://hiradana.com/administrator/files/UploadFile/photo_2018-02-21_11-38-28.jpg

 

امنیت

 

نورپردازی برای ایجاد ایمنی و امنیت در محیط و ساختمان با هدف شناسایی راه ها ، مسیر ها و افراد صورت میگیرد . افراد احساس امنیت و ایمنی بیشتری میکنند وقتی میتوانند که انتهای مسیری که در آن هستند را ببینند . نورپردازی مناسب باعث میشود که افراد میل و اشتیاق بیشتری برای رفتن و ماندن در آن فضا داشته باشند و همین امر باعث کاهش احتمال جرم و جنایت در همان فضا میشود .

 

زیبایی شناسی و توسعه اقتصادی

 

یک طراحی نورپردازی خارجی مناسب میتواند باعث جلب توجه و جذب عابرین پیاده و مشتریان به مکان هایی مثل فروشگاه ها و مراکز خرید ، موزه ها و سالن های کنسرت ، پارک ها و حتی ساختمان های مسکونی شود که این جلب توجه و جذب افراد باعث رونق اقتصادی و افزایش ارزش مالی ساختمان میشود .  نورپردازی باید جذاب و چشم گیر باشد و به همین دلیل جزییات معماری و طراحی نما ساختمان بسیار مهم هستند و میزان نور و روشنایی و جهت آنها باید به گونه ای باشد که جزییات معماری و نما به خوبی دیده شوند و باعث جذب افراد شود . علاوه بر اینها رنگ نورها بسیار مهم است و اینکه رنگ این نورها چه تاثیری بر متریال و رنگ ساختمان دارد .

 

 

 شرکت طراحی نما ساختمان متخصص در اجرا و طراحی نمای مدرن و نمای کلاسیک

 

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات